Rozsah:
| 40 hod 4 h úvodný workshop 4 h cvičení v počítačovej učebni s pripojením na Internet 2x5 h vypracovanie dvoch zadaní 22 h samoštúdia (vrátane návodu ako študovať)
|
Študijná podpora:
| tlačené materiály, glosár, 90 snímok elektronický materiál, FAQ, diskusné fórum.
|
Štandardná dĺžka trvania:
| 4 týždne
|
Vstupné predpoklady:
| Základné zručnosti práce s počítačom. Vstupné vedomosti budú overené pomocou vstupných testov, aby sa vylúčilo zbytočné absolvovanie kurzu.
|
Učebné osnovy:
| - Základné pojmy: dištančné vzdelávanie, otvorené vzdelávanie, kombinované vzdelávanie, e-vzdelávanie, vzdelávanie online, vzdelávanie na počítači (CBT), vzdelávanie na webe (WBT) a príbuzné pojmy
- Systém a modely e-vzdelávania, psychológia vzdelávania, tvorba a poskytovanie obsahu, nástroje na riešenie úloh, komunikácia, riadenie a administrácia vzdelávania
- Účastníci e-vzdelávania: študujúci, autori študijných materiálov, tútori a mentori, manažéri, administrátori
- Študijná podpora: študijné materiály, skladba študijného balíka, charakteristiky médií, zásady tvorby študijných materiálov pre dištančné vzdelávanie; podporné úlohy administrácie, hodnotenia, vzdelávacích centier
- Technické zabezpečenie e-vzdelávania: hardvérové a softvérové predpoklady na tvorbu a poskytovanie kurzov, synchrónna a asynchrónna komunikácia, systémy na manažment výučby (LMS) a príbuzné pojmy.
- Inštitucionálne zabezpečenie e-vzdelávania.
|
Ciele:
| Po absolvovaní kurzu by študujúci mali vedieť:
- vysvetliť základné pojmy e-vzdelávania a objasniť jeho podstatu,
- opísať históriu e-vzdelávania a charakterizovať potenciál jeho ďalšieho rozvoja a využívania,
- vymenovať štyri základné zložky e-vzdelávania a možné modely jeho poskytovania,
- vymenovať funkcie základných aktérov e-vzdelávania,
- opísať úlohu techniky v e-vzdelávaní,
- vymenovať výhody a nevýhody e-vzdelávania z hľadiska študujúcich,
- vymenovať základné kompetencie študujúcich,
- opísať hlavné zásady efektívneho štúdia,
- vedieť zvážiť svoje osobné možnosti na úspešné štúdium v rámci e-vzdelávania,
- opísať úlohy učiteľov v systéme e-vzdelávania,
- vysvetliť a vymenovať základné kompetencie tútorov v e-vzdelávaní,
- vymenovať hlavné zásady práce tútorov e-vzdelávania,
- charakterizovať vzťah tútora ku študujúcim,
- charakterizovať úlohu autora pri posudzovaní vhodnosti študijných materiálov,
- uviesť príklady na používanie synchrónnej a asynchrónnej komunikácie,
- posúdiť vhodnosť zaradenia multimediálych prvkov do e-kurzu,
- vymenovať pravidlá na prezentáciu informácií v online materiáloch
- zhrnúť a ilustrovať princípy metodológie tvorby vzdelávacích kurzov,
- vymenovať typické úlohy manažéra e-vzdelávania,
- vysvetliť význam kontroly kvality e-vzdelávania,
- analyzovať náklady na zavedenie a prevádzku e-vzdelávania,
- charakterizovať hlavné kategórie softwarových nástrojov pre e-vzdelávanie,
- uviesť základné funkcie LMS,
- vymenovať kritéria dôležité pri výbere LMS
- charakterizovať možnosti univerzitných a podnikových portálov na podporu e-vzdelávania,
- špecifikovať vlastnosti vzdelávacieho portálu,
- uviesť konkrétne riešenia na podporu infraštruktúry e-vzdelávania,
- uviesť základné úlohy vzdelávacej inštitúcie pri zabezpečovaní e-vzdelávania,
- vysvetliť hlavné princípy dištančného vzdelávania podľa ADEC,
- objasniť problémy pri začleňovaní e-vzdelávania do vzdelávacieho systému inštitúcie,
- navrhnúť personálne zabezpečenie centra dištančného vzdelávania (CDV) a jeho začlenenie do štruktúry vzdelávacej inštitúcie,
- vymenovať možnosti financovania CDV a jeho spolupráce s katedrami (s pracoviskami vzdelávacej inštitúcie).
|
Literatúra:
| - Bednaříková, I.: Vytváření studijních textů pro distanční vzdělávání. Andragogé, Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc 2001.
- Huba, M., Orbánová, I.: Pružné vzdelávanie. Vydavateľstvo STU Bratislava 2000.
- Huba, M., Bisták, K. a Žáková, K.: www a v zdelávanie, STU Bratislava, 2003
- Květoň, K.: Základy distančního a online vzdělávání. Náměty na diskusi na konvferenci BELCOM'03 o rozvoji distančního a online vzdělávání na českých vysokých školách, ve státní a veřejné správě i ve firemním vzdělávání. ČVUT Praha 2003.
- Květoň, K.: Základy e-learningu. Konference Belcom'04, Praha 2003.
- Orbánová, I.: eLearning - základné črty a princípy. In: Kolektív: Virtuálny autorský tím pre dištančné online vzdelávanie. OSF Bratislava - TU Košice 2003 (CD).
- Orbánová, I. a Harčarufková, K.: Tvorba študijného balíka pre dištančné vzdelávanie.. Košice: Technická univerzita, 2003. ISBN 80-8073-038-5
- Rowntree, D.: Teaching through self-instruction. Kogan Page, London/Nichols Publishing, New York 1999.
- Zlámalová, H. Úvod do distančního vzdělávání. Andragogé, Centrum otevřeného a distančního vzdělávání Univerzity Palackého v Olomouci, Olomouc 2002.
|